1. Supercompentatie
2. Overload
3. De wet van de verminderde meer opbrengst
4. Reversibiliteit
5.Foamrollen

 

 


1.Supercompensatie

Supercompensatie is de weg van trainingsprikkel tot herstel.
Na een training begint het herstel. Bij een juiste overload (goede training), voldoende hersteltijd en goed eten loopt dit herstelproces tot een hoger niveau dan daarvoor. Het uiteindelijke resultaat hiervan is een toename van de belastbaarheid, wat supercompensatie wordt genoemd.

Supercompensatie

 


2. Overload

Een training geeft pas een prikkel aan je lichaam wanneer het een mate van intensiteit heeft waar je lichaam niet aan gewend is. Omdat je lichaam zich na verloop van tijd aan de trainingen zal aanpassen moet de training zwaarder worden of op een andere manier worden ingedeeld.

image.

 


3. Wet van de verminderde meeropbrengst.
Hoe ongetrainder je bent des te meer resultaat kun je van een training verwachten. Naarmate je meer getraind bent zal de prestatieverbetering door een verhoging van de trainingsbelasting geringer zijn.

 

image


4: Reversibiliteit

Al jouw trainingsresultaten verdwijnen weer wanneer je niet meer traint. Als je minder gaat trainen zal je prestatie achteruit gaan.

 

image

 


5 Foamrollen

Waarom foamrollen?

Door het gebruik van de foamroller kun je knopen en verklevingen verwijderen in de spieren, dit worden ook wel triggerpoints genoemd. Door het verwijderen van de triggerpoints zal de flexibiliteit en de mobiliteit toenemen. Zie de onderstaande punten voor nog meer voordelen van de foamrol.

– Zorgt voor een goed herstel van de spieren
– Verwijdert de pijn en symptomen die trigger points veroorzaken
– Verbetering van de range of motion (de bewegingsuitslag)
– Verbetert de bloedcirculatie in de spier
– Verbetert de flexibiliteit
– Verhelpen van stijve spieren
– Blessure preventie
– Verbetering van de doorbloeding
– Goedkoper alternatief voor professionele massages

image